Het verhaal
Het nummer GELD gaat over de absurditeit in de grote verschillen tussen arm en rijk. Dit alles werd gebracht vanuit een persoonlijk oogpunt:
“Ik, Peter van Til, ben een geprivilegieerde, jonge, witte man. Ik heb een extreme haat-liefdeverhouding met geld. Zodra ik het heb, is geld voor mij vanzelfsprekend, fantastisch en grenzeloos. Maar zoals ieder geluksmoment is het vluchtig en verdwijnt het als sneeuw voor zon. Ik zie mijzelf altijd als de verwende armoedzaaier van de familie. Iemand die altijd geldgebrek heeft zonder echt tot de armen te behoren. Ik kom nooit iets tekort en ik heb te veel van alles. Maar geen geld.”
Verloederd kapitalisme
In de videoclip GELD laat BrotherTill een verloederde versie van een materialistisch en kapitalistisch leven zien. Een mutatie van onze situatie. Een tentenkamp vol bewoners die toevallig de boot hebben gemist naar het materiële geluk. Zij zijn de financiële afdankertjes, de verschoppelingen. Zij vormen het grootste en armste deel van de piramide waaruit onze samenleving is opgebouwd. Ze leven in de schaduw van een stralende economie.
Chaos als broedplaats van hoop
Hoewel… de bewoners van dit kampement hechten totaal geen waarde aan statussymbolen, dure merken en luxegoederen. Sterker nog, ze gebruiken het papiergel dat van tijd tot tijd uit de binnenstad hun kampement binnenwaait, als behang! Ze leven in een vormeloze samenleving, waarin de chaos symbool staat voor hoop. Een broedplaats van nieuwe creativiteit.
Arme hotemetoten
Ondertussen proberen de bewoners van de binnenstad – de hotemetoten – koste wat kost hun drukke levens te combineren met hun uit de klauwen gelopen hobby’s. Ze hebben alles, maar geen tijd, en lijden aan spirituele armoede in een failliete cultuur. Terwijl de dromers in het kampement opnieuw het vuur ontdekken, dooft datzelfde vuur in de binnenstad.
Making of
Voor de videoclip van het nummer GELD werkte BrotherTill samen met Roderik Patijn als Director of Photography. Roderik is een meester in het verfilmen van korte verhalen. Hij werkt voor grote bedrijven, zoals: Adidas, Porsche en Red Bull. Daarnaast werkt hij voor vele bekende artiesten, waaronder: Di-rect, Douwe Bob en Miss Montreal. Het creatieve concept van de videoclip is bedacht en uitgevoerd door BrotherTill. Voor de muziekopnames werkten we samen met drummer Max van Winkelhof en Rogier Grosman. Erwin Maas tekende voor de muziek-productie.
Leuk detail: Het decor is van restmateriaal in elkaar gezet en de kostuums zijn gemaakt van gebruikte jutezakken.
Live-guerrilla-actie
Met het uitbrengen van de single was het project niet afgelopen. BrotherTill komt naar u toe deze zomer (winter/herfst/lente) Bij het ondergaan van de zon op een 20e december reden de gebroeders met een mini-vrachtwagen door het land. Op die vrachtwagen werd luid en duidelijk de videoclip geprojecteerd, en zo onder de neus van nietsvermoedende omstanders gewreven.
Omstanders die zich bevonden op plekken waar geld de boventoon lijkt te voeren. Het hart van de ‘binnenstad’, want de vrachtwagen reed onder andere over de Zuidas en de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. Terwijl de gegoede burgerij en het bankwezen zich wentelen in de Kerstborrel en Kerstaankopen, krijgen ze dus BrotherTill’s onverbloemde mening ingepeperd.